22. 5. 2013

Bez tvůrce, Edisona a ďábla to nepůjde

Na čem kromě zákazníků záleží tvorba inovace? Na tom, kolik do ní mohu investovat, na podílu na trhu, na konkurenci, na stavu ekonomiky… Přesto to není to nejpodstatnější. Zkušenosti s používáním human centered designu dokazují, že pro budoucí úspěch je opravdu důležité na začátku zvolit tu správnou metodu zkoumání potřeb zákazníků a nepodcenit názory lidí. Jedině tak se co nejrychleji a s co nejmenšími náklady dostanete k cíli.

Direct People - Bez tvůrce, Edisona a ďábla to nepůjde

V zásadě existují tři typy lidí, bez kterých se při inovacích neobejdete:

Tvůrci

Nemusí mít nevyhnutelně potrhlý styling, designové, alternativní či bláznivé oblečení nebo účes ani šílený výraz génia. Tvůrci jednoduše přinášejí nápady, boří stereotypy a do zaběhlých kolejí přidávají výhybky. Nic je nelimituje, nespokojí se s „vylepšením současného stavu“ a uvědomují si, že dotahovat se na konkurenci nestačí. Objevují zcela nové příležitosti tam, kde ještě nikdy nikdo nebyl.

Realizátoři

Jsou to ti, které baví dělat věci v praxi. Rádi hledají konkrétní cesty, jak myšlenky nejlépe realizovat. Kromě toho jsou to právě oni, kdo ve fázi prototypů přichází se stovkou nápadů, aby zjistili, co funguje a co naopak ne. Thomas Edison měl za sebou přes 10 000 pokusů, než přišel na to, jaké složení vlákna se ve vakuu rozzáří. A aby se chyby neopakovaly, neméně důležité je si každý takový pokus důkladně zaznamenat.

Ďáblovi advokáti

Ti se naopak rádi šťourají v tom, jak a co by se dalo změnit, aby to bylo ještě lepší. Stejně tak se vyžívají v nacházení možných selhání nových nápadů. Měli byste si je oblíbit! Právě oni totiž poukazují na rizika, a to hned zpočátku. Díky nim chyby odstraníte dřív, než byste do novinek investovali velké peníze a další zdroje.

Závěr je tak jasný: ani jedna z rolí nesmí v inovačním procesu chybět

S týmem „čistých“ tvůrců byste získali 10 pytlů nápadů. Kdo ale ověří, jaká je ta nejlepší cesta k realizaci? Kdo včas odhalí rizika, díky kterým byste mohli pohořet?

Naopak tým složený jen z ďáblových advokátů ve všem uvidí tolik rizik, že se radši do žádných inovací nepustíte a necháte se předběhnout odvážnějšími firmami. A to si v dnešní době věčně nespokojených zákazníků nemůžete dovolit.

Zdroj: Social Ring Buttons Start