Direct People - Josef Dvořák Direct People - Josef Dvořák

Josef Dvořák Senior Innovation Designer

Za svou dosavadní kariéru jsem vedl nebo se podílel na více než dvou desítkách projektů pro různé klienty z různých odvětví. Většinu času jsem strávil v korporacích na IT projektech a postupně jsem dospěl k názoru, že nejdůležitějším aspektem úspěchu je selský rozum, který v korporacích občas chybí.

V budoucnu bych rád pomáhal přivádět na trh produkty a služby, které mají smysl a na které bude moci být pyšná i moje máma :-) Proto jsem se rozhodl jít do Direct People.

Moje cesta do Direct People

Svou kariéru jsem začal u zpravodajské služby jako vlastník IT produktu v oblasti vyhledávání a analýzy dat. Záhy jsem se v této oblasti stal i představitelem ČR v pracovní skupině při NATO. Byla to skvělá zkušenost, ale upřímně: nevyhovovala mi rigidita a mnohdy nesmyslnost fungování státní správy. Moje další cesta vedla do poradenské firmy Deloitte, kde jsem se v různých rolích podílel na desítkách IT a strategických projektů pro rozmanité klienty.

Často jsem však narážel na to, že zákazníci se primárně zabývají IT řešením, hardwarem, a nikoli potřebami koncových uživatelů, což pak nevyhnutelně vede k nespokojenosti zadavatelů, když prodej nebo chování uživatelů neodpovídá jejich původním představám. Hledal jsem způsob, jak opravdu pomoci naplňovat obchodní cíle firem a v průběhu času jsem dospěl k human-centered designu, který není založen na žádné magii, ale na selském rozumu.

Postupně mě však začala lákat i volnost a flexibilita, a tak jsem se nakonec rozhodl jít někam, kde je méně politiky a větší důraz na smysl práce. Kamarád mi doporučil Direct People a tak jsem tady :-)

Projekty, které mě bavily

Zajímavou zkušenost, kterou rád předávám dál, jsem získal v rámci jednoho velkého IT projektu:

Součástí dodávky byla i mobilní aplikace, kterou si klient navrhl podle svých představ, ale nikoli dle koncových uživatelů. Klient navíc odmítl investovat 500 000 Kč do UX testování aplikace na klientech s tím, že musí šetřit. Po dodání aplikace však z prvních 35 uživatelů nebyl aplikaci schopen ovládat nikdo. Aplikace nakonec musela projít redesignem, který včetně řešení dopadů změn stál společnost 15 milionů Kč navíc. Poté i zákazník pochopil, že pohled uživatele je pro úspěch jakéhokoliv produktu klíčový a je nutné s ním počítat od samotného začátku.

Rád vzpomínám na svůj první IT projekt: měli jsme pouze rok na to, abychom vyrobili sofistikovaný „Google“ pro zpravodajskou službu. Nástroj měl umožnit uživatelům vyhledávat na základě dotazů v datech, která pocházela z různých jazyků, zdrojů a byla v různých formátech, včetně audiovizuální podoby. Náš produkt měl navíc poskytovat analytické nástroje, snadno vytvářet reporty atd. Na projektu jsem si prošel snad všemi možnými rolemi a hodně jsem se při tom naučil.

Pár slov o mně

Praxí jsem si ověřil, že není potřeba se lekat žádného problému ani zadání. Zdravý rozum, ochota učit se nové věci a trocha snahy pomohou vyřešit cokoli :-) Myslím, že umím vnímat věci v kontextu a uvažovat strategicky. Jsem upřímný (někdy až moc) a mám rád, když i moje okolí je upřímné ke mně.

Od čtyř let mě bavilo „hrabat se v počítačích“, v osmi letech jsem si poskládal svůj první „stroj“ – počítač. Když je čas, věnuju se sportu, poslouchám hudbu, čtu a učím se hrát na kytaru.